De tijd dat Barbies bedoeld waren voor kleine meisjes lijkt voorbij; anno 2014 is Barbie juist bedoeld voor de volwassen vrouw! Echter niet als pop dit keer, maar als kleding. Designerlabel Moschino komt namelijk met een zomercollectie die totaal geïnspireerd is op alles wat met Barbie te maken heeft. Denk aan roze, blond haar, rolschaatsen, cowboyhoeden, etc. Dat is even wennen, niet waar?
Een paar weken geleden showde Moschino tijdens Milaan Fashion Week hun lente-/zomercollectie voor 2015. De verwachtingen waren hooggespannen, want voor deze herfst en winter kwam Moschino al met een collectie geïnspireerd op… fast food! De gele M, popcorn, chococola en natuurlijk frietjes: allemaal stonden ze centraal in de laatste herfst-/wintercollectie van Moschino. Dat het merk voor volgend seizoen weer met een opvallende slash opmerkelijke collectie zou komen, was dus niet helemaal onverwacht.
De Barbie show van Moschino was gelijk dé show waar in Milaan en de rest van de (mode)wereld over gepraat werd. Met name omdat het de enige gepresenteerde collectie was die de volgende dag al gelijk verkrijgbaar was. Een slimme zet van Moschino: kort na de show zijn mensen immers het meest enthousiast en het meest hebberig naar de collectie. Door deze gelijk te verkopen klopt Moschino hun Barbie hype dan ook wat extra op. Inmiddels is de collectie overigens alweer uit de verkoop gehaald: de vroege verkoop moest enigszins exclusief blijven, want de bedoeling is natuurlijk dat de hype stand houdt totdat de lente aanbreekt.
Ik ben heel benieuwd of de Barbie trend op de catwalk blijft, of dat we volgende zomer (weer) veel knalroze en girly items gaan zien in het straatbeeld. Ik verwacht dat op zijn minst het telefoonhoesje dat Moschino bij deze collectie op de markt bracht een hit zal worden. Als het dat niet al is, want op Instagram is het hoesje ondertussen bij vele celebs gespot. Onder andere – who else?- bij Paris Hilton.
De Moschino Barbie collectie lijkt misschien kinderachtig, maar er zit wel degelijk een boodschap achter. De collectie is namelijk geïnspireerd op de Barbie uit de jaren tachtig, niet op de Barbie van nu. Moschino wil laten zien hoe Barbie de afgelopen decennia veranderd is qua uiterlijk door digitalisering (denk bijvoorbeeld aan Photoshop) en daarmee een statement maken. Wat vind jij? Moet Barbie vooral een pop blijven, of houd je wel van een knipoog in je outfit en lijkt zo’n retro sweater in Barbie stijl je te gek?