Instagram, move over. De nieuwste social media trend heet namelijk Snap Chat! Deze app bestaat al een hele tijd, maar wordt de laatste tijd serieus opgepikt in de fashion scene. Eerder was Snap Chat een app waarmee je foto’s naar bijvoorbeeld vrienden kon sturen. Onderscheidend aan Snap Chat ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram is dat Snap Chat foto’s maar kort zichtbaar zijn voor degene die ze ontvangt – de duur van de zichtbaarheid ligt tussen de 1 en 10 seconden per foto.
Tegenwoordig wordt Snap Chat steeds vaker gebruikt door celebrities, influencers en grote internationale modesites als whowhatwear.com om een fan base mee op te bouwen zoals dat ook met Twitter, Facebook en Instagram gebeurt. De tijd dat Snap Chat dus alleen grappig was dingen uit te wisselen met vrienden lijkt voorbij. Modeliefhebbers houden van vernieuwende ontwikkelingen, daarom duikt menig it girl op dit nieuwe social media kanaal.
Snap Chat is zo geliefd geworden omdat het een app is die toelaat dat je eens niet je mooiste selfie op Internet zet. Je foto is immers toch maar heel kort te zien en niet blijvend, waardoor mensen sneller iets delen wat ze anders – wanneer het permanent op Internet staat – niet zouden delen. Wat mij betreft is dit concept heel slim in een wereld waarin vrijwel alles voor altijd op het Internet terug te vinden is. Natuurlijk is het overigens mogelijk dat de ontvanger van je Snap Chat foto gauw een screenshot maakt van de foto in de korte tijd dat hij/zij deze ziet, maar de app stuurt je daar dan een melding van, zodat je van de screenshot op de hoogte bent.
Snap Chat heeft ook een ‘Story’ functie in haar app, waarmee foto’s geen 10 seconden, maar maximaal 24 uur zichtbaar blijven. Met deze Story functie is het mogelijk om zoveel mogelijk volgers te genereren voor jouw Snap Chat account.
Bovendien heeft Snap Chat sinds kort de ‘Discover’ functie – een functie die een social media kanaal als Twitter ook heeft, maar die Snap Chat zelf toch erg onderscheidend vindt. Snap Chat noemt zichzelf namelijk ‘not social media’, omdat zij geen updates weergeven op basis van wat recent is of wat je vrienden leuk vinden, maar op basis van wat autoriteiten als ‘editors’ en ‘artists’ aanraden’. Daarom achten ze hun Discover functie van betere kwaliteit.
Ik moet eerlijk bekennen… ik zit nog niet op Snap Chat. Ik ben zelf toch altijd weer een beetje huiverig voor wéér een platform om bij te houden, zodra er een nieuw social medium hot is. Al valt dat bijhouden altijd mee als je er eenmaal op zit: elk social medium heeft zijn eigen kwaliteiten en daarmee is elk social medium op zijn eigen manier leuk om mee bezig te zijn, vind ik. Waarschijnlijk duurt het dan ook niet heel lang meer voordat ook ik overstag ga.
Wat vind jij van weer een nieuw social media kanaal (of -wanneer Snap Chat inderdaad geen social medium zou zijn- deze nieuwe app)? Vind je het leuk dat er weer iets nieuws is om te ontdekken of ben je tevreden met de social media kanalen die er nu zijn? Heb je zelf al een Snap Chat account?