We zeggen steeks vaker: ‘YouTubers zijn de nieuwe sterren’. En dat is niet zo gek. Regelmatig komen er populaire YouTubers voorbij tijdens programma’s als RTL Late Night. De bekendste vloggers van Nederland hebben duizenden, zo niet miljoenen volgers. “Normaal” over straat kan voor hen niet meer. De meest invloedrijke online influencers organiseren meet & greets, lanceren t-shirts met hun naam erop en… schrijven een boek.
Hoe digitaal we met elkaar ook zijn geworden, een fysiek boek blijft erg populair. Juist omdat informatie en amusement tegenwoordig zo snel en toegankelijk is, is het vaak niet zo bijzonder meer. Een boek is niet gratis en breng je niet in een middag tot stand. Dus denkt de auteur wel twee keer na over de insteek, de teksten en/of de foto’s die erin staan. Dit komt de kwaliteit van de content uiteraard alleen maar ten goede.
Een boek is voor veel online influencers de kers op de taart waarmee ze hun succes vieren. Een tastbare vorm van erkenning. Een volgersaantal op social media is immers best een ‘hol’ getal. Natuurlijk zegt het wat over de invloed die een influencer heeft. Maar wanneer wij geld willen uitgeven om hun verhaal te lezen zegt dat veel meer.
Ik zal een paar voorbeelden noemen van Nederlandse online influencers die een boek uitbrachten. Bardo van Banjomovies koos voor een boek met de titel ‘1001 smoesjes’. De perfecte aansluiting op de video’s die hij maakte. De bekendste Nederlandse beautyblogger -Mascha Feoktistova- kreeg haar fans rennend naar de boekwinkel. De eerste druk was al uitverkocht voordat het boek überhaupt verschenen was. Ook beautybloggers Cynthia en Serena hebben hun eigen boek. En Annemerel schreef er een over hardlopen. Natuurlijk blijven foodbloggers niet achter. Pauline van uitpaulineskeuken.nl maakte een kookboek en Monique van culy.nl juist een handboek. Eén van de meest actuele voorbeelden is Anna Nooshin. Ze bracht in februari 2015 haar eerste boek uit en deze maand verschijnt al het vervolg.
Anna gaat niet de laatste online influencer zijn die een boeklancering bekend maakt, is mijn verwachting. Boeken zijn tijdloos. Ze kunnen een nieuwe doelgroep aanboren. En ik geloof in de kracht van de combinatie tussen online en offline. Dus de vraag is niet of maar wie de volgende online influencer is waarvan we online (dat dan weer wel) een boek reserveren.
Bronnen foto’s:
https://www.awbruna.nl/mijn-droom-is-uitgekomen-live-love-run/
http://www.whiskersandlions.com/2015/05/on-top-anna-nooshin.html
http://www.inspiiredbylife.nl/2015/06/mijn-beauty-fashion-en-lifestyle-boeken.html