Wat mij betreft is Pinterest een ietwat onderbelicht sociaal medium. Wereldwijd heeft het online prikbord maar liefst 100 miljoen gebruikers. Naar verwachting zijn dat er in 2018 zelfs 330 miljoen! Enorme aantallen, maar toch gaat het – wanneer het over social media gaat – vooral over Facebook, Instagram en sinds kort ook Snapchat. Met vlagen zit ik dagelijks druk op Pinterest te pinnen. Elke keer als dat gebeurt denk ik weer: ohja, dáárom is Pinterest zo leuk.
Zowel Pinterest als Instagram zijn heel visueel, maar toch zijn er grote verschillen tussen beiden. Zo gebruik ik Instagram liever op mijn mobiel en Pinterest liever op mijn laptop. Instagram is er in mijn ogen voor gemaakt om foto’s één voor één te bekijken. Terwijl ik naar Pinterest als een prikbord of moodboard met een verzameling van beelden kijk.
Dat maakt Pinterest wat overzichtelijker. Ik hoef mijn Pinterest feed maar te openen of ik zie in één ogenblik wat momenteel populair is en trends zijn. Die afbeeldingen worden namelijk veel gepind en staan daarom bovenaan.
Verder is Instagram ‘final destination’, zoals we dat noemen. Je kunt geen klikbare link bij een Instagram foto plaatsen en dus kun je vanaf Instagram niet doorklikken (behalve vanaf de ‘bio’ van een account). Bij Pinterest is dat anders: dit platform is juíst ingericht op doorkliks. Wanneer je klikt op een Pinterest afbeelding zie je de hele outfitpost, de complete tutorial of de rest van de collectie. Dat geeft Pinterest voor mij net wat meer inhoud dan Instagram.
Ook is Pinterest veelzijdig. Op Instagram gaat het vooral om een mooie foto. Liefst wel met een persoonlijke factor. Bij Pinterest zie je ook veel andere soorten afbeeldingen: bijvoorbeeld quotes, do it yourselves, artistieke editorials en de tofste kleding en schoenen uit webshops.
Op Instagram like je een foto en/of reageer je erop. Bij Pinterest werkt dat net even anders. Je kunt een pin een hartje geven (en later al je ‘hartjes’ terugkijken), een afbeelding pinnen op één van je eigen boards of een pin naar iemand doorsturen. Doordat je een afbeelding pint op een board dat je zelf bedenkt en samenstelt, vind ik Pinterest een heel creatief platform. Niets passief ‘double tappen’. In plaats daarvan bedenk je verschillende boards en denk je er zorgvuldig overna bij welk board een afbeelding past.
Begrijp me overigens niet verkeerd: ik houd minstens zo van Instagram als van Pinterest. Vergelijken is natuurlijk heel oneerlijk. Maar stiekem wel dé manier om te laten zien wat Pinterest te bieden heeft en onderscheidend maakt.
Ben jij een actieve pinner?
Bron cijfers: https://www.frankwatching.com/archive/2016/03/29/zo-kom-je-in-beeld-met-pinterest/.
Bronnen foto’s:
http://www.sfgirlbybay.com/page/6/
https://www.bloglovin.com/blogs/trendenser-1319766/dagens-kontor-4870705490
http://www.urbanoutfitters.com/urban/catalog/productdetail.jsp?id=35780162&category=A_NEWARRIVALS&cm_mmc=social-_-pin-_-6302015-_-calvinclothingrack&crlt.pid=camp.iQd3ot5ufClY
https://www.instagram.com/p/94ZSVIKK5K/