Het is een bekend fenomeen: so much to do, so little time! Voor veel mensen zitten er te weinig uren in de dag en vliegt de tijd. Des te belangrijker om de tijd die je hebt, zo goed mogelijk te benutten. Een half jaar geleden schreef ik hier al een blog over productief zijn en in deze blog vind je (nog) een aantal timemanagementtips. Hoe kun je het beste je tijd indelen en wat doe je wanneer?
Bundelen
Check jij vijf keer per dag je mail? Doe je dagelijks opnieuw boodschappen? En verspreid je telefoongesprekken over de dag? Efficiënter is om dit soort taken zoveel mogelijk te bundelen op één moment. Als je je mail één keer per dag beantwoordt, kost je dat uiteindelijk minder tijd dan dat je gelijk op elk inkomend mailtje reageert. Hoe meer je dezelfde soort activiteiten achter of bij elkaar doet, hoe meer tijd je zult besparen.
Offline zijn
Ik ben blij dat ik in een online wereld leef, maar moet ook toegeven: er is niets zo’n stoorzender als het internet. Van Facebook tot Instagram en van nieuwssites tot WhatsApp: als je niet oppast, vragen ze continu je aandacht. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk veel langer met een taak bezig bent dan nodig. Slimmer is om offline te zijn als je je op een taak focust. En geloof me: die FOMO (Fear Of Missing Out) ga je echt overleven.
Delegeren
Ik vind het een beetje een naar woord: delegeren. Maar onderschat de betekenis niet! Het is slim om taken te delegeren als je wilt voorkomen dat je te veel bezig bent met dingen die wel moeten gebeuren, maar waar je niet gelukkig van wordt. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning in de huishouding of iemand die de administratie voor je doet. Dat lijkt misschien wat decadent, maar vaak levert het uiteindelijk meer op dan het kost. Jij hebt zo namelijk je handen vrij om iets te doen waar je wél blij van wordt (met alle positieve gevolgen van dien) of wat meer geld oplevert.
Vermijd multitasken
Ik ben dol op multitasken. Terwijl iemand outfitfoto’s van me maakt, vlog ik. En terwijl ik een serie kijk, scroll ik door mijn Instagram feed. Maar eerlijk is eerlijk: in je vrije tijd zorgt multitasken ervoor dat je moeilijker ontspant en in je werk is meerdere dingen tegelijk doen ook niet zo slim. Doordat je onvoldoende focust op je belangrijkste taak, maak je sneller fouten. Ook moet je continu schakelen, wat niet erg efficiënt werkt.
Je klok vooruit zetten
Tot slot een kleine, favoriete tip van mij: zet al je klokken tien minuten vooruit. Zo creëer je speling voor jezelf en voorkom je dat je ergens te laat aan begint of arriveert.
Ben jij bewust bezig met timemanagement?
Bronnen foto’s:
http: //advicefromatwentysomething.com/time-management-tips/?utm_source=bloglovin.com&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+AdviceFromATwentySomething+%28Advice+from+a+Twenty+Something%29
http: //www.apartmenttherapy.com/39-ways-to-your-deepest-clean-yet-the-ultimate-fall-cleaning-checklist-235949?utm_source=RSS&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+apartmenttherapy%2Fmain+%28AT+Channel%3A+Main%29
https: //theorganisedhousewife.com.au/printables/lets-get-organised-november/
http ://www.christina77star.co.uk/2016/10/how-to-make-better-to-do-list.html?utm_source=bloglovin.com&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Christina77starEnglish+%28christina77star+english%29